Nieuw

Scheveningen organiseerde al in 1905 snelheidswedstrijden met auto’s

Het Formule 1-seizoen begint dit weekend met drie testwedstrijden. Scheveningen organiseerde al in 1905 snelheidswedstrijden met auto’s. In 1922 werd hiervan een film gemaakt – met Nederlands succes! Dit verhaal lees je gratis, maar een donatie is sympathiek – onderaan deze pagina. 

Circuit Zandvoort werd geopend in 1948, maar dat wil niet zeggen dat er daarvoor nog geen autosport in ons land was. Deze filmbeelden werden al in 1922 in Scheveningen gemaakt.

 

Indringer

Die wedstrijden in Scheveningen bestonden toen al een tijdje, want in juli 1905 gebeurde dit voor de eerste keer op een afgesloten stuk weg, een soort van stratencircuit dus. Het idee was onder meer van Baron Frits van Tuyll van Serooskerken, in die tijd al lid van het IOC, als onderdeel van een reeks feesten tijdens een Automobielweek.

‘Het comité dat de feesten heeft georganiseerd stond onder het beschermheerschap van Prins Hendrik,’ aldus de Haagse correspondent van het Soerabaijasch Handelsblad, ‘en had den steun van veel hooggeplaatsten hier te lande, die de auto-sport willen helpen bevorderen. Het doel dezer week is om de liefhebberij voor de automobiel te vergrooten. In andere landen was het onthaal van de auto veel gastvrijer dan hier. Holland ziet er nog altoos een gevaarlijke indringer in.’

Het zag er natuurlijk heel anders uit dan nu met een kilometersnelwedstrijd, een behendigheidswedstrijd en een parade met versierde wagens. Het werd een terugkerend verschijnsel, ondanks de matige ontvangst die eerste keer. In de strijd om de concurrentie tussen de internationale badplaatsen had Scheveningen met de autosport een mooie troef in handen – dezelfde gedachte als Zandvoort bijna een halve eeuw later.

Behendigheidswedstrijden in Scheveningen in 1905. Foto via het Haags Archief

Nederlands succes

In 1922 werden deze wedstrijden vastgelegd op film. Aan die wedstrijden deden merken mee, waarvan we de naam nu nog kennen, zoals Mercedes, Bugatti en Spyker. ‘De wagens zullen één voor één starten, zoodat uitsluitend op tijd wordt gereden, eens met stilstaanden start en eens met vliegenden start.’

Inmiddels was de belangstelling van het Nederlandse publiek zo gegroeid dat het wemelde van de bezoekers. De grootste successen werden geboekt door de Duitse en Nederlandse industrie: Mercedes en Spijker. Bijna honderd jaar later hopen de Nederlanders natuurlijk opnieuw op succes, via Max Verstappen.

Daarover kan Sportgeschiedenis dan weer niets zeggen, omdat wij tenslotte alleen maar terugkijken. We beloven daarom bij deze dat we in het jaar 2121 een stuk zullen plaatsen over Verstappen.

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je je waardering laten blijken met een kleine financiële bijdrage.

 
Mijn gekozen waardering € -

Jurryt van de Vooren
http://Sportgeschiedenis.nl
Meest recente boek: 'Door Wilskracht Zegevieren' over sport in de Tweede Wereldoorlog. Schreef ook boeken over - onder meer - Amsterdam 1928 en de Elfstedentocht, net als de Bosatlas van het Nederlandse voetbal. Al 25 jaar de enige Amsterdammer, die is afgestudeerd op Feyenoord.