De olympische ringen bestaan nu 101 jaar
De Olympische Spelen bestaan 125 jaar – het onderwerp van de expositie Olympia aan Zee in Den Haag. In samenwerking met Europeana vertel ik tientallen verhalen, met gebruik van internationaal archiefmateriaal. In het achttiende deel de olympische ringen.
Op deze foto zien we de openingsceremonie van de Olympische Spelen van 1920 in Antwerpen. Voor de eerste keer wapperde de olympische vlag met de vijf ringen. Iets meer dan honderd jaar later is dat één van de beroemdste symbolen ter wereld. Deze vijf ringen representeren het grootste sportevenement ter wereld, dat inmiddels zélf een merk is geworden.
In 1908 werd het olympische motto Citius, Altius, Fortius verzonnen als vast onderdeel van alle gebruiken en rituelen op de Olympische Spelen, naast die olympische ringen. Dat is Latijns voor Sneller, Hoger, Sterker. En ook die spreuk is inmiddels zo beroemd dat er in Hoofddorp straten naar zijn vernoemd!
Sporters verenigd
Op het veld staan alle deelnemers uit de verschillende landen bij elkaar. Dat idee van eenheid hoort ook bij de olympische ringen, bedacht door Pierre de Coubertin zelf, de oprichter van het IOC. De verstrengelde ringen staan voor de continenten die met elkaar zijn verbonden. De gebruikte kleuren verwijzen naar alle vlaggen van de wereld van 1920, waarop minstens één van die kleuren was terug te vinden.
Een beroemd misverstand is dat die kleuren ook verwijzen naar de continenten. Zwart zou dan Afrika zijn en geel Azië. Stel dat dit inderdaad zo is: waar wonen dan de groene en blauwe mensen?
Een schijnwereld
Het belangrijkste deel van marketing is dat mensen geloven dat alles echt is, ook als het nep is. Dat geldt zeker voor deze foto met een zeer indrukwekkende toegangspoort, juist in een stad die zo zwaar was getroffen in de Eerste Wereldoorlog.
Trap er niet in, want die poort was niet gebouwd van steen, maar van hout en gips! Meteen na de Spelen werd die dan ook weer weggehaald voordat die zelf zou instorten. Zo kort na de Eerste Wereldoorlog was België nog lang niet in staat om een echte poort te bouwen.
En zo zien we op één foto het beroemdste symbool ter wereld, gecombineerd met een schijnwerkelijkheid. Dát is marketing.