Heineken was er in 1928 al bij op de Olympische Spelen
De Olympische Spelen bestaan 125 jaar – het onderwerp van de expositie Olympia aan Zee in Den Haag. In samenwerking met Europeana vertel ik tientallen verhalen, met gebruik van internationaal archiefmateriaal. In deel 21 aandacht voor sponsor Heineken.
Vest van de Nederlandse ploeg tijdens de Olympische Winterspelen van 2002 in Salt Lake City, uit de collectie van NOC*NSF via Collectie Gelderland
De naam van Heineken staat op de voorkant van dit vest, dat de Nederlandse olympiërs droegen op de Olympische Winterspelen van 2002 in Salt Lake City. Er wordt verwezen naar het Holland Heineken House, de ontmoetingsplaats van Nederlandse sporters en supporters. Het bierbedrijf trok hiermee zoveel aandacht dat andere landen daarna ook zulke ontmoetingsruimtes openden. Een goede marketingstunt dus.
Al in 1928 trok Heineken de aandacht op de Olympische Spelen in Amsterdam. Een piloot schreef toen met rook de naam van het bierbedrijf in de lucht. Alle kranten schreven erover. Een goede marketingstunt dus.
Olympische ringen
Heineken is de officiële sponsor van NOC*NSF, maar niet van het IOC. Dat kost zo veel geld dat er in de afgelopen jaren een aantal bedrijven er juist mee zijn opgehouden. Door die Nederlandse samenwerking is er tot nu toe veertien keer een Holland Heineken House geweest. De eerste keer was in 1992 in Barcelona met een winst van ruim 100.000 gulden, allemaal voor het Nederlands Olympisch Comité.
Vorig jaar werd al besloten om geen Holland Heineken House te openen in Tokio, want vanwege de coronacrisis was hier geen geld meer voor. En dan zijn er deze zomer ook nog eens geen buitenlandse bezoekers in Japan welkom.
Oranje
De kleur oranje van dit vest is van wezenlijk belang in de Nederlandse sport, dus ook voor de sponsors. De eerste keer dat dit massaal gebeurde, was in 1968 bij het schaatsen. De kledingleverancier van de Nederlandse ploeg bestelde dat jaar in Noorwegen een oranje muts voor de schaatsers, die de supporters toen ook gingen dragen. De eerste oranje marketing was dus een Noors importproduct!
In 1974 droegen waren de supporters van het Nederlands elftal ook opeens allemaal in het oranje, volkomen onverwacht voor zowel de spelers als de commercie. Het was dan ook precies de tijd dat de kleurentelevisie doorbrak, zodat de hele wereld kon genieten van die opvallende kleur.
Op dit jasje uit 2002 komt zo alles bij elkaar: sport, oranje én marketing. Een goede marketingstunt dus.