Je moet nu kiezen: wel of geen Coca-Cola als sponsor van sportevenementen
De Olympische Spelen bestaan 125 jaar – het onderwerp van de expositie Olympia aan Zee in Den Haag. In samenwerking met Europeana vertel ik tientallen verhalen, met gebruik van internationaal archiefmateriaal. In het zevende deel Coca-Cola als oudste sponsor van de internationale sport.
Foto uit de collectie van Fortepan, het Hongaarse digitale archief, via Europeana
Op 28 juli 1928 was de openingsceremonie van de Olympische Spelen van Amsterdam. Een dag eerder plaatste Coca-Cola de eerste advertentie in Nederland, in de Telegraaf. Dat is niet toevallig, omdat dit Amerikaanse frisdrankbedrijf in dat jaar de eerste sponsor werd van het Internationaal Olympisch Comité.
Bijna honderd jaar later is het dat nog steeds zo en daarmee is Coca-Cola de oudste sponsor van de internationale sport. Ook bij het voetbal, want in 1930 deelde het bedrijf flesjes uit bij het eerste WK voetbal in de geschiedenis, in Uruguay. Er is in die tijd wel wat veranderd, want inmiddels betaalt het bedrijf miljarden voor de samenwerking.
De eerste slok
Coca-Cola was in 1928 nog niet te krijgen in Nederland. De flesjes werden daarom meegenomen op dezelfde boot als waarmee de Amerikaanse olympische ploeg naar Amsterdam kwam. De scheepsruimen stonden vol met kratjes. Speciaal voor deze gelegenheid werd een hokje getimmerd dat op het plein voor het Olympisch Stadion stond. Het was de eerste verkoopplek van Coca-Cola in Nederland. Bij de roeiwedstrijden in Sloten werden flesjes uitgedeeld aan de bezoekers.
De kranten schreven nieuwsgierig over het drankje dat werd gemaakt voor alcohol-schuwende kelen. Het zorgde allemaal nog niet voor de echte doorbraak van Coca-Cola in Nederland, maar de eerste slok was wel gezet.
Kritiek
Veel mensen vinden het gek dat een frisdrankbedrijf zo zichtbaar is in de sport. Frisdrank is tenslotte niet gezond, zo is de kritiek. Vooral de actie van Ronaldo bij het EK voetbal zorgde voor veel discussie, nadat hij flesjes Coca-Cola verving voor water.
Er is vaker kritiek geweest op Coca-Cola. In 1936 bijvoorbeeld was het ook sponsor van de nazi-Spelen in Berlijn, wat het bedrijf zestig jaar later verzweeg in een lespakket voor Nederlandse scholen. Staatssecretaris Netelenbos was toen erg boos.
We zijn daarom benieuwd of jij vindt dat er speciale regels moeten geleden voor sponsors van sportevenementen. Wat zou jij dan als jij Ronaldo was en er stond zo’n flesje voor je op tafel?