NieuwOlympische Spelen

Nieuw! Sportgeschiedenis op de Thomas More Hogeschool in Mechelen

De Thomas More Hogeschool in Mechelen biedt dit jaar een collegecyclus aan over de geschiedenis van de sport. Sportgeschiedenis.nl is gevraagd om deze samen te stellen. In dertien colleges van twee uur wordt de politieke en maatschappelijke geschiedenis van de Olympische Spelen behandeld. Ook belangstelling? Neem dan contact met ons op – hier.

De Thomas More Hogeschool in Mechelen start dit jaar de afstudeerrichting Sportmarketing. Meteen in het eerste blok van het eerste jaar krijgen de studenten ook sportgeschiedenis in het vak ‘De organisatie van de sport’. Sportgeschiedenis.nl heeft dit samengesteld, met de nadruk op 125 jaar Olympische Spelen.

De studenten hoeven hiervoor niet alle Braziliaanse kampioenen van 1930 tot en met 1980 uit hun hoofd te leren of de wereldrecords speerwerpen vanaf 1973. Het gaat juist om de politieke en maatschappelijke geschiedenis van de internationale sport, met name de Olympische Spelen. Het wordt een vak, waarvoor nog geen lesboek bestaat.

Er worden tientallen thema’s behandeld in dertien colleges van ieder twee uur, allemaal onderbouwd met grafieken, statistieken en bestanden over 125 jaar Olympische Spelen. Over het aantal deelnemers sinds 1896, over de sociale achtergrond van de meer dan 500 IOC-leden die we tot nu hebben gehad, over het aantal condooms dat in het Olympisch Dorp wordt uitgedeeld, over de gesneuvelde olympiërs in wereldoorlogen, over het aantal sporters dat corona heeft gehad en over de vrijgegeven rapporten van de CIA over de Olympische Spelen.

Met als centrale vragen: hoe is de invloed van de olympische beweging toch zo groot geworden, dat er staatsleiders voor in de rij staan om eraan mee te mogen doen? En welke vormen van protest en verzet hebben topsport daarmee opgeroepen? En zo eindigen we als vanzelf in 2021 met een plaatsbepaling van de Olympische Spelen, in de tijd van corona en andere grote maatschappelijke problemen.

Deze colleges hebben een internationale invalshoek en kunnen dus ook op Nederlandse onderwijsinstellingen worden aangeboden. Voor meer informatie kun je ons altijd benaderen – hier. Het is ook mogelijk om een versnelde cursus te geven of te kiezen voor een lezing of eenmalige presentatie over 125 jaar Olympische Spelen.

Het programma

De collegecyclus bestaat uit dertien lessen:

  1. Hoe groot is de internationale sport inmiddels? We vergelijken de Verenigde Naties met de FIFA en het IOC.
  2. Een historische schets van de groei van de Olympische Spelen van het begin tot nu. Over het aantal deelnemers, landen en vrouwen, maar ook over de groei van de Paralympische Spelen.
  3. Wie was er het eerst: het IOC of de sportbond? Wat voor mensen zitten er eigenlijk in het IOC? (We gaan hier ook roddelen.)
  4. Over de sporten zelf. Wanneer is een sport olympisch? Over verdwenen sporten, zoals het schieten op levende duiven en touwtrekken. Over nieuwe sporten als skateboarden en breakdancing. En over het gebruik van doping. Wat gebruikte een sporter honderd jaar geleden? En kon die daar straf voor krijgen?
  5. Over sportlanden en nationaliteiten. Kan Friesland of Wales zelfstandig meedoen aan de Olympische Spelen? Over grote sportlanden, die opeens niet meer bestonden. En mogen vluchtelingen meedoen aan de Olympische Spelen? Of sporters uit een land, waarvan de rest van de wereld zegt dat dit niet bestaat?
  6. Over sport en politiek. Met vrijgegeven documenten van de CIA over de Olympische Spelen. En die gaan niet over sport, maar over moord, bomaanslagen en terrorisme.
  7. Over mannen en vrouwen en sport voor mensen met een handicap. Sport zou verbroederen en voor iedereen gelijk zijn, maar is dat wel zo?
  8. Over media en marketing. De sport van nu is dagelijks hoofdnieuws, maar dat was niet altijd zo, al was het maar omdat er vroeger geen internet of televisie was. Hoe wisten de sportliefhebbers van 1920 wat er op de Olympische Spelen was gebeurd? Hierbij is een presentatie mogelijk van de officiële film van Amsterdam 1928 (corona volente).
  9. Kritiek en protest op topsport. Er is steeds meer kritiek op de Olympische Spelen, omdat die zo ontzettend veel kosten. Ook is er veel debat over racisme, seksuele onveiligheid en doping.
  10. De invloed van de Olympische Spelen op ons leven. Er zijn straten vernoemd naar sporters, standbeelden gebouwd. Er worden boeken geschreven en films gemaakt. Het IOC zelf vindt al honderd jaar dat het de Nobelprijs van de Vrede moet krijgen. Zou dat inderdaad kunnen lukken of weten we nu al dat dit onmogelijk is?
  11. Vroegere voorspellingen over de Olympische Spelen. Honderd jaar geleden werd al voorspeld dat de Olympische Spelen het niet lang meer zouden volhouden, omdat die veel te groot waren geworden. Er deden toen nog geen eens 3000 mensen mee; nu al meer dan 11.000. En in 1985 schreven veel journalisten dat de Olympische Spelen niet meer zouden bestaan in onze tijd. Daarom: wat klopte er allemaal van die voorspellingen?
  12. Voorspellingen van nu. Waar staan we nu? Kunnen we ons een leven zonder Olympische Spelen voorstellen? Of moet het anders?
  13. Afsluiting, samenvatting, vragen, opmerkingen.

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je je waardering laten blijken met een kleine financiële bijdrage.

 
Mijn gekozen waardering € -

Jurryt van de Vooren
http://Sportgeschiedenis.nl
Meest recente boek: 'Door Wilskracht Zegevieren' over sport in de Tweede Wereldoorlog. Schreef ook boeken over - onder meer - Amsterdam 1928 en de Elfstedentocht, net als de Bosatlas van het Nederlandse voetbal. Al bijna 25 jaar de enige Amsterdammer, die is afgestudeerd op Feyenoord.