NieuwTennis

De eerste editie van het ABN Amro Open tennistoernooi werd gesponsord door Caballero

In Rotterdam wordt de 50e editie gespeeld van het ABN Amro Open tennistoernooi. Officieel dan, want deze telling klopt niet helemaal. De geboorte van het evenement in 1972 wordt zo overgeslagen, gesponsord door Caballero.

Tom Okker in 1972 in Ahoy. Foto Bert Verhoeff via het Nationaal Archief

In juni 1972 was de aankondiging van het grootste tennisspektakel ooit in Nederland, dat in november dat jaar in Rotterdam werd gespeeld. Het toernooi had een budget van 350.000 gulden, voor die tijd gigantisch, zo merkte het Algemeen Dagblad op: ‘Nog nooit heeft Nederland een tennishappening beleefd waar zulke kapitale belangen op het spel stonden.’

Daarvoor was niet alleen de steun van de gemeente Rotterdam en zendgemachtigde AVRO nodig, maar ook van een grote sponsor. Dat deed de sigarettenboer Caballero voor vijftigduizend dollar. Met een serieuze begroting kon er serieus worden gespeeld door de beste profs ter wereld.

“Dit is natuurlijk wel wat anders”, vertelde Tom Okker daarom bij de presentatie. “De wedstrijden, die ik als prof zo af en toe in Nederland heb gespeeld, waren uiteindelijk toch niet meer dan demonstratiepartijen. Die wil je natuurlijk ook graag winnen, maar wanneer je verliest is dat geen ramp. Doordat je volkomen ontspannen staat te spelen, mis je de dramatiek, die een echt toernooi zo opwindend maakt.”

Reclameborden

In onze tijd zijn wij allemaal wandelende reclameborden, maar een halve eeuw geleden werd elke vorm van reclame nog geweerd bij tv-verslagen van sportwedstrijden. Het ging voor de AVRO daarom nog net iets te ver om dit toernooi te vernoemen naar Caballero, zoals nu ABN Amro de naamgever is. Daarmee zou de omroep namelijk in grote problemen komen vanwege sluikreclame, wat in 1972 streng was verboden op straffe van enorme boetes.

Volgens Theo Koomen was hierover achter de schermen een grote ruzie ontstaan. ‘Zo ontstond begin september de curieuze toestand,’ schreef hij in het Algemeen Dagblad, ‘dat Caballero zijn toezeggingen zou intrekken, als de AVRO niet pijlsnel een aanvaardbare oplossing bedacht.’

AVRO-coryfee Willem Duys, die zelf een goed tennisspeler was geweest, redde de situatie met zijn belofte door in zijn verslagen nadrukkelijk de rol van Caballero te benoemen. Dat deed hij inderdaad drie keer. ‘Het mooiste was dan nog,’ schamperde Koomen, ‘dat vlak na Willems aankondiging de camera naar het scorebord zwaaide waarop zo fraai en zo helder Caballero stond afgedrukt.’ De reclameborden werden ook nog eens opvallend vaak in beeld gebracht, volkomen nieuw voor Nederland.

Succes

Deze eerste editie van het Caballero Tennistoernooi was een gigantisch succes met 43.227 toeschouwers, een nieuw Europese record voor indoortennis. Voor gastheer Ahoy, nog maar een paar jaar in gebruik, was dit zelfs een doorbraak. Toch trok Caballero zich terug als sponsor, ook al werd na afloop snel duidelijk dat dit tennistoernooi een blijvertje zou worden en dat de volgende editie voor maart 1974 was ingetekend.

Het jaar 1973 werd overgeslagen, omdat er anders twee edities binnen vier maanden werden gespeeld. Zo kreeg de organisatie meteen extra tijd voor een nieuwe sponsor, omdat Caballero er inderdaad geen zin meer in had. In november 1973 werd de samenwerking met ABN aangekondigd, toen nog niet samen met de AMRO Bank, voor bijna honderdvijftigduizend gulden. De AVRO was opnieuw de zendgemachtigde. En dan kwam er ook een coalitie met de Tennisbond, die er in 1972 nog niets mee te maken had.

Met terugwerkende kracht wordt die editie van 1974 gezien als de eerste van de vijftig, maar het begon dus toch echt allemaal al twee jaar eerder.

Waardeer deze site!

Onze content is gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je dat laten blijken met een kleine financiële bijdrage.

Mijn gekozen waardering € -

Jurryt van de Vooren
https://sportgeschiedenis.nl
Specialist in sporterfgoed. Al meer dan 25 jaar de enige Amsterdammer, die is afgestudeerd op Feyenoord.