NieuwVoetbal

De traditie van de badjas na de bekerfinale gaat terug tot 1912

Sinds wanneer doen de spelers van de bekerfinale een badjas aan? Sportgeschiedenis ontdekte dat deze traditie twéé keer is bedacht: in 1912 en in 1995.

De oudste foto van een bekerfinale met de spelers in een badjas! Uit 1912

In de eerste helft van de vorige eeuw was het toernooi van de Zilveren Bal de traditionele opening van het nieuwe voetbalseizoen. Dat gebeurde altijd in Rotterdam op de velden van Sparta, op drie opeenvolgende voetbalzondagen in september. Het evenement is het beste te vergelijken met het huidige bekertoernooi, maar dan verspreid over drie speeldagen op één locatie.

Kees van Hasselt was in 1901 één van de initiatiefnemers van het Zilveren Bal Toernooi. Hij was een belangrijk man in het voetbal, onder meer als bondscoach van het Nederlands Elftal van 1905 tot 1908. In 1912 kwam hij op het idee om na afloop van de finale van de Zilveren Bal de deelnemers een badjas te geven (zie foto). ‘Een nieuwe uitvinding,’ schreef tijdschrift Het Sportblad op 26 september 1912. ‘Kees van Hasselt had uit Scheveningen ’n stelletje badmantels meegenomen en elke speler kreeg er een. De scheidsrechter ook.’ Alle finalisten kwamen die dag uit Haarlem, want de wedstrijd was een onderonsje tussen H.F.C. en Haarlem, gewonnen door Haarlem met 1-2.

De reden om badjassen uit te delen was heel simpel, zo wist Het Algemeen Handelsblad: ‘Een uitstekend middel om kouvatten te voorkomen.’ Na afloop van een finale is iedereen tenslotte bezweet en tijdens het wachten op de feestelijke uitreiking van de bokaal loopt een speler zomaar een verkoudheid op. Uiterst praktisch dus, maar Het Sportblad werd in 1914 gegrepen door religieuze visioenen bij het aanschouwen van de nog jonge traditie: ‘Na het eindfluitje schreden de spelers in lange, witte badmantels gehuld, als hoogepriesters van God Voetbal, naar een der restauratielokalen.’

Amstel Cup

De Zilveren Bal werd in 1954 opgeheven. De badjas bleef tot het einde traditie, maar daarna stierf die uit. Sportmarketeer Frank van der Wall Bake blies die in 1995 nieuw leven in, alhoewel hij nooit heeft geweten van het gebruik bij de Zilveren Bal. “Ik heb het meegenomen vanuit Engeland. In 1994 werd Amstel sponsor van de KNVB-beker, waarop ik het idee van de badjassen voorstelde met het logo van de sponsor. De winnaar krijgt de rode badjas en de verliezer de witte. Rood is tenslotte de kleur van Amstel.” Zowel Amstel als de KNVB vond het een goed plan en zo keerde de badjas terug op het Nederlandse voetbalveld.

De grootste kritiek hierop komt van de clubsponsors van de bekerfinalisten, want hun naam verdwijnt onder de badjas. Een bewuste keuze, aldus Van der Wall Bake: “De prijsuitreiking is het moment voor de sponsor, wiens naam dan in beeld komt. Ik snap heel goed dat de clubsponsoren dat niet leuk vinden, maar ze moeten zich wel realiseren dat het prijzengeld betaald wordt door de sponsor van het bekertoernooi. Die badjassen betalen in feite de winstpremie. Trouwens: de rest van het seizoen is de clubsponsor wél goed in beeld.”

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je je waardering laten blijken door een kleine bijdrage te doen

Mijn gekozen waardering € -

Advertentie


Reserveer bij bol.com

Jurryt van de Vooren
http://Sportgeschiedenis.nl
Jurryt van de Vooren is sporthistoricus. Auteur van 'Amsterdam 1928' en de Bosatlas van het Nederlandse voetbal. Bezig met boekenserie over Amsterdam en sport. Nog steeds de enige Amsterdammer die is afgestudeerd op Feyenoord.