NieuwSchaatsenVoetbal

Henny Cruijff ontwierp in 1974 de eerste oranje WK-jurkjes

Henny – broer van Johan – Cruijff was in 1974 de eerste ontwerper van het oranje WK-jurkje. In zijn winkel organiseerde hij een modeshow.

Modeshow in 1974 met oranje WK-jurkjes, uitgezonden door TROS Sport

Het massale gebruik in de Nederlandse sport van de kleur oranje is begonnen in het schaatsen. Schaatssupporters volgden eind jaren zestig overal hun idolen, zoals Ard Schenk en Kees Verkerk. In 1968 werd de oranje muts geïntroduceerd bij deze schaatsers, die daarna in navolging door de fans werd gedragen. Drie jaar later werd dit een massaal verschijnsel tijdens het WK in Gothenburg en dat zag er zo uit.

Oranje voetbalsupporters

In het voetbal was dit gebruik van de kleur oranje toen nog lang niet doorgedrongen. Integendeel: voor aanvang van het WK voetbal van 1974 was de belangstelling voor het Nederlands elftal opvallend klein. De supportersverenigingen kreeg amper leden, er was geen geld en niemand was geïnteresseerd in het kopen van stickers en ander materiaal. Op de spelersbus van het Nederlands elftal trouwens was geen oranje te zien, maar rood-wit-blauw op een gele achtergrond.

De doorbraak van de oranjegekte bij het voetbal was bij de eerste WK-wedstrijd tegen Uruguay. ‘In Hannover hees iedereen zich in het Oranje,’ aldus De Telegraaf op 17 juni 1974. ‘Shirts, petten en klompen. Het genie dat de Oranje-kleding had gemaakt moet op een middag zijn binnengelopen.’

Dat merkte ook Henny Cruijff, de broer van Johan, die in de Amsterdamse Jordaan een sportwinkel dreef. In een gesprek met Theo Koomen van het tv-programma TROS Sport kon hij zijn verbazing amper verbergen: “Het is niet aan te slepen. We verkopen honderden shirtjes per week. Mensen van zestig lopen in een oranje shirtje. Het is niet te geloven. Helemaal gek.”

De WK-jurkjes van 1974

Het was een dag voor de finale tegen West-Duitsland dat de nationale voetbalgekte tot ver over het kookpunt was gekomen. Henny Cruijff had als nieuwe creatie enkele oranje jurkjes gemaakt, waarmee hij 36 jaar vooruitliep op een andere gekte: die van de zogenaamde Bavaria Babes.

Op het WK in Zuid-Afrika trok bierbedrijf Bavaria in 2010 internationale aandacht als marketingstunt door vrouwen naar wedstrijden te sturen in opvallende oranje jurkjes. Het leidde tot een verwijdering uit het stadion vanwege vermeende guerillamarketing, een rechtszaak en uiteindelijk een schikking. Het kreeg wereldwijde aandacht, maar de credits zijn dus eigenlijk voor Henny Cruijff.

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je je waardering laten blijken door een kleine bijdrage te doen

Mijn gekozen waardering € -

 

 

Waardeer deze site!

Onze content is gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je dat laten blijken met een kleine financiële bijdrage.

Mijn gekozen waardering € -

Jurryt van de Vooren
https://sportgeschiedenis.nl
Specialist in sporterfgoed. Al meer dan 25 jaar de enige Amsterdammer, die is afgestudeerd op Feyenoord.