Voetbal

Het ABC van de FIFA: Afrika, Blatter, Cola

Het FIFA-alfabet bestaat uit drie letters: de A van Amerika, Afrika en Azië; de B van Blatter en de C van cola. Wie die taal niet spreekt, moet zelf een voetbalbond oprichten.

Feest bij de FIFA: Sepp Blatter is dit jaar veertig jaar in dienst. In 1975 begon hij als technisch directeur om in 1998 na een lange mars door dit instituut te worden benoemd tot voorzitter. In die vier decennia herschreef deze voetbalbestuurder het FIFA-alfabet.

Sponsordeal

Op 14 mei 1976 stond Blatter voor de eerste keer met naam en toenaam in een Nederlandse krant. Nico van der Zwet Slotenmaker schreef toen in de Telegraaf dat de FIFA en Coca-Cola een sponsordeal hadden gesloten voor vijf miljoen dollar. ‘Het grootste deel daarvan zal door de FIFA worden aangewend voor een tweejaarlijks te houden wereldkampioenschap voor de jeugd en voor het op poten zetten van de voetbalsport in niet minder dan honderd (voetbal) ontwikkelingslanden in Afrika, Azië, Oceanië en Midden- en Noord-Amerika.’

Op de begeleidende foto deden vijf stropdasmannen van de FIFA en Coca-Cola net alsof ze tegen een voetbal schopten. Daarbij stond een grijnzende Blatter, die, zo meldde het onderschrift, ‘het ontwikkelingsprogramma voor zijn rekening zou nemen’.

Internationale pers snapt het niet

De overeenkomst werd sceptisch ontvangen door de internationale pers. ‘Het tweejaarlijkse wereldjeugdtoernooi wordt als een te zware belasting voor jeugdspelers gezien,’ aldus de Telegraaf. ‘De voetbalagenda is al vol genoeg.’

Bijna veertig jaar later weten we dat dit volkomen verkeerd is ingeschat, want Nieuw-Zeeland is dit jaar gastheer van alweer de twintigste editie van dit toernooi. In 2005 was Nederland trouwens nog organisator – met Messi als sterspeler.

Het was niet het enige zwakke punt in de analyse van de toenmalige sportjournalisten, want Van der Zwet Slotenmaker schreef verder: ‘De plannen van het op poten zetten van de voetbalsport in niet minder dan honderd ontwikkelingslanden en het definitief volwassen maken van voetbal in de Verenigde Staten van Noord-Amerika liggen voor het grootste deel op het utopische vlak.’

Vrienden voor het leven

In 2015 moeten we toch een andere conclusie trekken, want door die sponsorovereenkomst kreeg de huidige FIFA-voorzitter een ideale startpositie. Met het geld van Coca-Cola vormde Blatter een netwerk met de continenten Afrika, Azië en Amerika. En met succes, aldus de officiële FIFA-site: ‘De ondertekening van de sponsorovereenkomst met Coca-Cola op 13 mei 1976 legde de financiële basis voor wat wordt beschouwd als de grootste sponsorbijdrage in de geschiedenis van de sport.’

De bedragen werden inderdaad snel groter. Coca-Cola, dat al sinds 1950 adverteert op het WK voetbal, betaalde namelijk 500 miljoen dollar voor alleen al de periode 2007 – 2022 – aldus Richard Giulianotti en Roland Robertson in het boek Globalization and Football. Geen wonder dat het bedrijf trots op zijn website meldt dat het in meer dan honderd landen het voetballen op alle niveaus kan promoten.

Ook in Afrika heeft Blatter trouwe vrienden. De Confederation of African Football heeft hem daarom op haar Hall of Fame geplaatst – als één van de slechts twee namen! Via deze confederatie kan hij ook rekenen op de ruim vijftig Afrikaanse stemmen voor de volgende voorzittersverkiezing – ongeveer 25% van de stemmen. Als Azië en Amerika ook die steun geven, wordt Blatter met acht vingers in de neus opnieuw de baas.

Vrienden met geld én stemmen – wat wil iemand nog meer? Het alfabet van de FIFA bestaat daarom nog maar uit drie letters: de A van Afrika, Azië en Amerika; de B van Blatter en de C van Coca-Cola. Wie die taal niet spreekt, moet een andere voetbalbond oprichten.

Advertentie

Reserveer bij bol.com

Jurryt van de Vooren
http://Sportgeschiedenis.nl
Jurryt van de Vooren is sporthistoricus. Auteur van 'Amsterdam 1928' en de Bosatlas van het Nederlandse voetbal. Bezig met boekenserie over Amsterdam en sport. Nog steeds de enige Amsterdammer die is afgestudeerd op Feyenoord.