NieuwWielrennen

De eerste Amstel Gold Race was bijna afgelast vanwege angst voor rellen

Na een corona-onderbreking van een jaar wordt de Amstel Gold Race weer gereden. Deze klassieker bestaat sinds 1966, maar juist die eerste editie was bijna afgelast vanwege het huwelijk van prinses Beatrix.

Eddy Merckx in 1975

Er waren in de roerige jaren zestig maar liefst vier ministers nodig om de eerste Amstel Gold Race te laten plaatsvinden. Grondlegger Herman Krott had aanvankelijk de bedoeling om die op 30 april 1966 te laten plaatsvinden, want op Koninginnedag is iedereen toch vrij. En dat betekende weer voldoende publieke belangstelling.

Goed plan, maar op 10 maart 1966 leek het allemaal mis te gaan tijdens het huwelijk van prinses Beatrix met Claus von Amsberg. Het naoorlogse Nederland stond op zijn kop en er braken zelfs rellen uit in de hoofdstad. De regering raakte in paniek en verbood daarom grote evenementen – óók de Amstel Gold Race.

81 vergunningen 

Achter de schermen brak een bureaucratische oorlog uit, die de organisatoren tot wanhoop dreef. Er was een langdurig geschuif met de route en een enorm gedraal met vergunningen. Uiteindelijk werd er gereden van Breda naar Meerssen in Zuid-Limburg, waar aanvankelijk het idee bestond om een route aan te leggen tussen Amsterdam en Meerssen. Keer op keer werd er een nieuwe route geëist en als die dan was gevonden, dook er altijd weer een nieuwe instantie op met een veto.

En ook bij de uiteindelijke variant vanuit Breda ging het bijna mis. Er waren 81 vergunningen nodig, waarvan er 79 zonder probleem werden afgegeven. Alleen het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het ministerie van Justitie weigerden tot negentig uur voor de wedstrijd. Op 26 april was er zelfs al een persconferentie belegd om bekend te maken dat de koers definitief werd afgelast, maar op het laatste moment kwam minister Suurhoff van Verkeer en Waterstaat tot inkeer. Hij belde de organisatie om toch een vergunning af te geven. Ook zijn collega’s Samkalden van Justitie, Vrolijk van Cultuur en Recreatie en Bogaers van Verkeer en Waterstaat werden verantwoordelijk gesteld voor het goede verloop.

‘Tot grote opluchting van de organisatoren en de KNWU,’ aldus De Waarheid. En ook Het Limburgsch Dagblad haalde diep adem: ‘Indien deze Amstel Gold Race geen doorgang had kunnen vinden, zou zulks de doodsteek hebben betekend voor grote wedstrijden van stad-tot-stad in Nederland.’

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je dat laten blijken met een kleine financiële bijdrage.

 
Mijn gekozen waardering € -