De Nederlandse regering was in 1966 helemaal in paniek en wilde daarom de Amstel Gold Race verbieden
De eerste editie van de Amstel Gold Race was in 1966. De regering had die eigenlijk willen verbieden. Het was pure paniek na de rookbommen in Amsterdam bij het huwelijk van prinses Beatrix en Claus von Amsberg.
Door deze rookbom kwam de Amstel Gold Race in gevaar. Foto via het Nationaal Archief
Door Micha Peters en Jurryt van de Vooren
Het is weer het weekend van de Amstel Gold Race, de enige Nederlandse wielerklassieker. De eerste keer dat die werd gehouden, was in 1966, in de roerige jaren zestig. Grondlegger Herman Krott had aanvankelijk de bedoeling om die op 30 april 1966 te laten plaatsvinden, want op Koninginnedag is iedereen toch vrij. En dat betekende weer voldoende publieke belangstelling.
Goed plan, maar op 10 maart 1966 leek het allemaal mis te gaan tijdens het huwelijk van prinses Beatrix met Claus von Amsberg. Het naoorlogse Nederland stond op zijn kop en er braken zelfs rellen uit in de hoofdstad. De regering raakte in paniek en verbood daarom grote evenementen – óók de Amstel Gold Race.
81 vergunningen
Achter de schermen brak een bureaucratische oorlog uit, die de organisatoren tot wanhoop dreef. Er was een langdurig geschuif met de route en een enorm gedraal met vergunningen. Uiteindelijk werd er gereden van Breda naar Meerssen in Zuid-Limburg, waar aanvankelijk het idee bestond om een route aan te leggen tussen Amsterdam en Meerssen. Keer op keer werd er een nieuwe route geëist en als die dan was gevonden, dook er altijd weer een nieuwe instantie op met een veto.
En ook bij de uiteindelijke variant vanuit Breda ging het bijna mis. Er waren 81 vergunningen nodig, waarvan er 79 zonder probleem werden afgegeven. Alleen het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het ministerie van Justitie weigerden tot negentig uur voor de wedstrijd. Op 26 april was er zelfs al een persconferentie belegd om bekend te maken dat de koers definitief werd afgelast, maar op het laatste moment kwam minister Suurhoff van Verkeer en Waterstaat tot inkeer. Hij belde de organisatie om toch een vergunning af te geven. Ook zijn collega’s Samkalden van Justitie, Vrolijk van Cultuur en Recreatie en Bogaers van Verkeer en Waterstaat werden verantwoordelijk gesteld voor het goede verloop.
‘Tot grote opluchting van de organisatoren en de KNWU,’ aldus De Waarheid. En ook Het Limburgsch Dagblad haalde diep adem: ‘Indien deze Amstel Gold Race geen doorgang had kunnen vinden, zou zulks de doodsteek hebben betekend voor grote wedstrijden van stad-tot-stad in Nederland.’