De Tour de France overwoog al in 1950 om van Maastricht een etappeplaats te maken
De Tour de France overwoog begin jaren vijftig om de provincie Limburg op te nemen in de route. Tour-directeur Jacques Goddet beloofde dat elk jaar opnieuw.
Het Vrijthof in Maastricht in 1950. Foto van Historisch Centrum Limburg – CC BY-SA – via Europeana
Nederland heeft een lange traditie in de Tour de France. De eerste keer dat de ronde buiten Frankrijk begon, was in 1954 in het Olympisch Stadion in Amsterdam.
Maastricht
Vier jaar eerder had Tour-directeur Jacques Goddet ook al eens overwogen om Nederland aan te doen, nog niet als startplaats trouwens. ‘Het heet dat Goddet er dit jaar ernstig aan gedacht heeft ook Nederland in het parcours op te nemen,’ aldus Nijmeegsch Dagblad op 13 juli 1950. ‘Het eindpunt van de tweede etappe had men dan willen verleggen tot Maastricht, De derde etappe zou van Maastricht via Brussel, naar Lille zijn gelopen. De tijd van voorbereiding was evenwel te kort.’
Goddet deed nog wel een belofte: ‘Op onze vraag, of wellicht in 1951 Nederland in de Tour zal worden opgenomen, antwoordde onze zegsman, dat zulks zeer waarschijnlijk is.’ Iets vergelijkbaars beloofde hij het jaar later trouwens doodleuk opnieuw, toen bleek dat hij ons land toch had genegeerd. ‘Hij denkt aan Maastricht en Amsterdam als etappeplaatsen,’ volgens Nieuwsblad van het Zuiden over de Tour van 1952. ‘Maar dat is toekomstmuziek,’ concludeerde dit blad terecht, want ook de volgende editie deed Nederland niet aan.
Geleen
Limburg bleef het wel proberen. Nadat Jan Nolten uit Geleen in 1952 als de eerste Limburger een Tour-etappe had gewonnen, nam het gemeentebestuur van zijn woonplaats contact op met de Tour-directie. Op 13 oktober 1952 schreef Het Limburgsch Dagblad over deze Geleense ambities: ‘Momenteel worden er ernstige stappen in deze richting ondernomen.’ Ook hiervan kwam niets terecht.
Enkele maanden later, op 4 december 1952, meldde Het Vrije Volk dat Maastricht een poging waagde. ‘Men heeft ons in het Maastrichtse stadhuis bevestigd, dat de gemeente inderdaad bereid is f 12.000,- in het garantiefonds te storten.’ Goddet zou zelfs al een kijkje hebben genomen, aldus het dagblad. ‘Dit zou er op wijzen, dat Goddet in principe wel iets voor Maastricht voelt.’
Opnieuw holle retoriek, want de presentatie van de route van 1953 was een teleurstelling voor Limburg. ‘De ronde van Frankrijk komt dit jaar wel buitenslands,’ schreef Het Nieuwsblad van het Noorden, ‘maar alleen in België. Van Nederland is in het geheel geen sprake.’
En zo kreeg Amsterdam in 1954 de primeur, na jarenlang loze beloften.