NieuwWielrennen

Wielrenner Mathieu Cordang versloeg in 1896 de trein van Maastricht naar Roermond

Eind negentiende eeuw was Mathieu Cordang één van de beste wielrenners van ons land. Precies 125 jaar geleden reed hij zelfs een wedstrijd tegen de trein van Maastricht naar Roermond, een stunt zonder weerga. Dit bericht lees je gratis, maar een donatie stellen we op prijs – onderaan deze pagina.

De Limburgse wielrenner Mathieu Cordang kwam in 1893 voor het eerst in aanraking met het wielrennen. Als zeeman stapte hij toen in Vlissingen van boord tijdens een wielerwedstrijd. Hij leende even snel een fiets, won de koers en was meteen toe aan een carrièreswitch.

Cordang reed daarna records bij de vleet, zoals bij de 24 uur achter levende gangmaking (991 kilometers en 651 meter), 24 uur achter motorgangmaking (1030 kilometer en 110 meter) en de duizend kilometer. Op deze manier verwierf hij de illustere bijnaam ReCordang.

Dat Jaap Eden in 1894 de Nederlandse titel op de 50 kilometer won na een directe strijd tegen Cordang was daarom simpel, merkte sportjournalist M.J. Adriani Engels op: ‘Voor een taaien klant als Cordang was 50 km eigenlijk wat te kort voor een lange afstandkampioenschap.’ Nee, de Limburger werd pas wakker als er minstens acht uur moest worden doorgereden, het liefste met tegenwind.

De trein naar Roermond

Eén van zijn grootste stunts was precies 125 jaar geleden, waarvoor we het artikel Fiets contra spoortrein uit de Nieuwe Tilburgsche Courant van 16 februari 1896 citeren: ‘Jongstleden Zaterdag heeft onze bekende sportman de heer Max Cordang van Maastricht, eene weddenschap gewonnen, die zijn goeden roep als wielrijder zeker nog buitengewoon verhoogt. Hij had namelijk gewed, dat hij tegelijk met den spoortrein, die te 9.21 ‘s morgens van Maastricht vertrekt, per fiets naar Roermond zoude rijden en voor dien trein aldaar zoude aankomen.’

De treinen reden toen nog lang niet zo hard als nu, maar toch was het een zeer ambitieuze onderneming, ook omdat Cordang een fiets gebruikte voor op een wielerbaan, ongeschikt op de openbare weg. En tóch versloeg de wielrenner de trein! ‘De heer Cordang vertrok zeven minuten vóór den trein en arriveerde te station Roermond dertien minuten vóór aankomst zijner partners, die eerst te 10,35 aankwamen.’ Daarmee had hij de afstand van 49 kilometer tussen Maastricht en Roermond afgelegd in een tijd van één uur en acht minuten, omgerekend een gemiddelde van 48 kilometer en 197 meter per uur.

Met deze stunt haalde Cordang de nationale kranten. Zelfs in zijn overlijdensbericht werd er nog eens op gewezen. ‘Beroemd is ook de weddenschap welke Cordamg eens won toen hij Roermond— Maastricht in een uur en drie kwartier deed en daardoor sneller bleek dan de trein,’ aldus de Limburger Koerier van 27 maart 1942.

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je je waardering laten blijken met een kleine financiële bijdrage.

 
Mijn gekozen waardering € -

Jurryt van de Vooren
http://Sportgeschiedenis.nl
Meest recente boek: 'Door Wilskracht Zegevieren' over sport in de Tweede Wereldoorlog. Schreef ook boeken over - onder meer - Amsterdam 1928 en de Elfstedentocht, net als de Bosatlas van het Nederlandse voetbal. Al 25 jaar de enige Amsterdammer, die is afgestudeerd op Feyenoord.